Naturgeografi B

I naturgeografi beskæftiger du dig med jordens grundlæggende naturprocesser og naturforhold og deres betydning for menneskets livsvilkår.

Naturgeografi på B-niveau kan vælges på HF 2. år.

Hér får du en forståelse for jordens og livets udvikling i et langt tidsperspektiv, lærer om dens opbygning i tektoniske plader og får viden om jordskælv, vulkaner og klimasystemet med vinde og havstrømme. I arbejdet beskæftiger du dig med globale og regionale variationer samt konkrete cases fra Europa og den øvrige verden.

Du lærer at planlægge og gennemføre forsøgsarbejde med systematiske feltobservationer og målinger i forbindelse med geofaglige fænomener og ved hjælp af komplekse geofaglige modeller. I arbejdet indgår brug af tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer samt analoge og digitale billeder.

Til undervisningen hører desuden formidling af din faglige viden og deltagelse i diskussioner i forhold til forskellige målgrupper med henblik på at skærpe din evne til at argumentere på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner, fx klimaspørgsmålet eller drikkevandsressourcer.

Du får bl.a. undervisning inden for følgende emneområder:

  • Jordens, livets og landskabernes udviklingsprocesser og udviklingshistorie i lyset af aktuelle      ressource- og miljøforhold
  • Klima og klimaændringer, de natur- og samfundsmæssige faktorer, der påvirker det, samt dets  betydning for menneskets livsvilkår
  • Vand, vandressourcer og deres udnyttelse
  • Energi, energistrømme, energiressourcer og energiteknologi
  • Produktion, forbrug, teknologi, ressourcer og bæredygtighed
  • Analyse og tolkning af kort og andre rumlige mønstre

Det er karakteristisk for naturgeografi, at det er et naturvidenskabeligt fag, der arbejder med aktuelle naturvidenskabelige problemstillinger. Disse har ofte et samfundsvidenskabeligt perspektiv. Elever har stor medindflydelse på valget af problemstillinger. Derfor er det ikke sikkert at det er nedenstående spørgsmål der bliver behandlet.

Man kan f.eks. undersøge:

  • Kan man se på en vulkan om den er ved at gå i udbrud – og om den er farlig?
  • Hvorfor blæser det mest om efteråret?
  • Hvorfor opstår oversvømmelser?
  • Kan der komme en tsunami i Danmark?
  • Hvorfor er der netop nu hungersnød på Afrikas Horn?
  • Hvad sker der med klimaet i fremtiden?

 Undervisningen veksler mellem klasseundervisning, gruppe- og projektarbejde, feltarbejde og ekskursioner.

Der er en del skriftligt arbejde, der omfatter rapportskrivning over dataindsamling og eksperimentelt arbejde, skriftlige øvelser i al almindelighed (herunder arbejde med kort og diagrammer) og produkter som resultat af emne- og projektarbejdet.

IT indgår i undervisningen, blandt andet til søgning af data som fx digitale kort og fly- og satellitbilleder, til bearbejdning af billeder i billedbehandlingsprogrammer og til kommunikation og formidling af resultater.