Kemi
På NBG udbyder vi kemi på A- og B-niveau. På de to naturvidenskabelige studieretninger indgår kemi B som studieretningsfag. På andet år kan du vælge at hæve faget til A-niveau. På den sproglige og den samfundsvidenskabelige studieretning kan du vælge kemi på B-niveau som valgfag på andet år.
A/B/C - NIVEAU
KEMI C
På C-niveau arbejdes der med kemiske grundbegreber: Stoffers opbygning; atomer, ioner og molekyler. Vi kommer også ind på forskellige typer simple kemiske reaktioner, og du lærer, hvordan kemiske mængdeberegninger udføres f.eks: ”Hvor meget alkohol kan der dannes af 1 kg sukker”.
I laboratoriet udfører vi simple eksperimenter, hvor vi bl.a arbejder med at håndtere farlige stoffer korrekt og sikkert og med at udarbejde journaler og rapporter over det eksperimentelle arbejde.
En stor del af tiden arbejdes med tematiske emner, hvor andre fag kan indgå. Som eksempler på emner kan nævnes: Cremer og kosmetik, rusmidler, mad og drikke.
Undervisningen evalueres med en mundtlig karakter, og der afholdes mundtlig eksamen, hvor skolen vælger mellem to prøveformer: En mundtlig prøve, der dækker på teoretisk og eksperimentelt stof eller en prøve, som omfatter både en mundtlig prøve i teoretisk stof i kombination med en eksperimenteløvelse.
KEMI B
På B-niveau udbygger du den forståelse af stoffers opbygning og egenskaber, som du har tilegnet dig på C-niveau. Der åbnes op for nye områder inden for både den uorganiske og organiske kemi, og vi arbejder med kemiske reaktioners hastighed og ligevægt. En god del af undervisningen anvendes også på stoffers anvendelser i hverdagen og i teknologisk sammenhænge. Vi arbejder endvidere med formler.
I laboratoriet lægges der vægt på, at du lærer at kunne opstille og gennemføre kvalitative og kvantitative kemiske eksperimenter på en langt mere selvstændig måde end på C-niveau.
Eksempler på forløb kunne være: Atmosfærens kemi og drivhuseffekten, bioteknologi - fx ølproduktion og enzymer i hverdagen, levnedsmiddelkemi, fx sukker og fedtstoffer.
Virksomhedsbesøg og besøg af gæstelærere indgår i undervisningen. Som på de andre niveauer udarbejdes journaler og rapporter over det eksperimentelle arbejde. Projektarbejde afsluttes normalt med en grupperapport og en mundtlig fremlæggelse. Undervisningen evalueres både med mundtlig og skriftlig karakter.
Skolen vælger en af to prøveformer. Enten en traditionel eksamen med en opgave, der omfatter teori og præsentation af eksperimenter eller udførelse af eksperimenter efterfulgt af en teoretisk diskussion.
KEMI A
Kemi A bygger oven på B-niveau. Du får et mere dybdegående kendskab til forskellige typer af kemiske reaktioner, herunder, hvad der har betydning for, at en kemisk reaktion overhovedet kan forløbe (termodynamik og ligevægt) samt hastigheden af denne (reaktionskinetik). Matematikken anvendes til forståelse af teorien, databehandling og opgaveregning. På A-niveau benytter vi os også af mere avancerede kemiske og fysiske analysemetoder. Øvelserne fordrer mere selvstændighed og giver mulighed for fordybelse og illustration af teorien.
Undervisningen kan omfatte temaer som: Lægemidler, deres virkning og nedbrydning i kroppen samt kemisk syntese, fødevareanalyser og tilsætningsstoffer (smags- og duftstoffer og emulgatorer) og fyrværkeri og eksplosioner – kemiske processer, farver, risici. Der skal desuden indgå et tema, der handler om nyere kemiske forskning.
Som fordybelse og forberedelse til den skriftlige eksamen afleveres opgaver. Ligeledes udarbejdes journaler og rapporter over forsøg. Endelig udarbejdes et projektarbejde, der afsluttes med en grupperapport og normalt også en mundtlig fremlæggelse.
Der gives en mundtlig og en skriftlig karakter, og eksamen er både skriftlig og en mundtlig prøve. Den centralt stillede skriftlige prøve varer fem timer. Til den mundtlige eksamen vælger skolen enten en udførsel af eksperimenter eller en traditionel prøveform ligesom på C- og B-niveauet.